söndag 13 mars 2011

Babytröjor


Nu har jag gjort klar 3 babytröjor till någon hjälporganisation. De har varit klara ett tag, men som vanligt har det sista gjort att de blivit liggande. I de här fallen att sy i knappar.

Man stickar koftorna i ett stycke. En mycket klurig men enkel konstruktion.
Här är närbild på halsens konstruktion. Är det det här som kallas förkortade varv tro? Vänd vid 12 maskor kvar, vänd vid 6 maskor kvar , hela varvet ut. Upprepa dessa tre moment.
Ärmen har samma stickteknik om halsen, men nu vänder man vart 6:e varv vid 6 maskor kvar.
Det går åt ca 1½hg garn till en tröja. Perfekt restgarnsprojekt då man kan blanda hej vilt med färger. Storleken passar nog ända upp till en liten ettåring kankse. Mycket töjbar.
Två tröjor till är påbörjade.

3 kommentarer:

  1. hej!
    fina tröjor var har du hittat mönstret?
    hälsningar Britta

    SvaraRadera
  2. Mönstret har jag fått av min 80åriga faster. Nedskrivet med fin handstil. Men jag tror att det här är samma mönster. Dock gör jag ingen kil som det står i drops. Gullig mössa.
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=639&lang=se

    SvaraRadera
  3. hej och tack.//Britta

    SvaraRadera