torsdag 13 augusti 2009

Svampfärgning

Mannen i mitt liv och jag skulle plocka kantareller.
Skörden har på de tidigare svampturerna gett massor med kantareller. Men icke i går. Jag hittade däremot sammetsfotat pluggskivling. Jag färgade garnet till vänster. Färgen blev den till höger. Lite mustigt gråbrunt med en liten aning rosa. Svårt att få fram på bild.
Den här sjalen har jag gjort av grått och lila. Den lila färgen är blodskivlig kanelspindelskivling med en skvätt ammoniak. Det är så kul att färga med svamp. Häxan i en kommer fram.

1 kommentar:

  1. Hej Ing-Marie!
    Nu har jag skickat ett informationsbrev till alla som anmält intresse för stickhelgen i Leksand, men jag hade inte din email adress tyvärr!
    Skulle du kunna maila mig på adress honungsmelon@gmail.com så jag kan skicka brevet till dig också?
    Du behöver inte bestämma din ännu, men jag vill i alla fall skicka brevet till dig!

    SvaraRadera